Ačkoli se může jevit, že erythritol je nově objevený cukr, protože se poslední dobou dostal do popředí zájmu, pravdou je, že existuje tak dlouho jako hrozny, broskve, hrušky, meloun a houby. Je to typ sacharidu nazývaný cukerný alkohol (můžete se také setkat s pojmy alkoholový cukr nebo alkoholický cukr), který lidé používají jako náhražku cukru.

Erythritol se přirozeně vyskytuje v některých potravinách. Vyrábí se také, když kvasí potravinové produkty, jako je víno, pivo či sýr. Přirozeně se také vyskytuje v lidských a zvířecích tkáních a tělních tekutinách, včetně krve a mozkomíšního moku.

Kromě své přírodní formy je erythritol od roku 1990 také umělým sladidlem. Najdete ho s dalšími náhražkami cukru v obchodech a e-shopech.

Ve velkém se také prodává společnostem, které jej používají ke slazení nebo zahušťování produktů, jako jsou potraviny a nápoje se sníženým obsahem kalorií a bez cukru. Často jej najdete smíchaný s oblíbenými náhražkami cukru, jako je aspartam nebo stévie, aby byly sladší.

Množství kalorií v erythritolu

Cukr má 4 kalorie na gram, ale erythritol má téměř nulu. Je to proto, že ho vaše tenké střevo rychle vstřebá a do 24 hodin ho dostane z těla močí. To znamená, že erythritol nemá šanci „metabolizovat“ – přeměnit se ve vašem těle na energii.

Bezpečnost potraviny

 Ačkoli je erythritol jedním z novějších cukerných alkoholů na trhu – xylitol a mannitol existují déle – vědci o něm provedli řadu studií na zvířatech a lidech. Světová zdravotnická organizace (WHO) schválila erythritol v roce 1999 a FDA učinila totéž v roce 2001. V roce 2003 byl erythritol povolen v EU pro použití v potravinách.

Je také v pořádku pro lidi s cukrovkou. Erythritol nemá žádný vliv na hladinu glukózy nebo inzulínu. Díky tomu je bezpečnou náhradou cukru, pokud máte cukrovku. Potraviny, které obsahují erythritol, mohou stále obsahovat sacharidy, kalorie a tuky, takže je důležité zkontrolovat štítek.

Jíst hodně cukerných alkoholů může vést k nadýmání a podrážděnému žaludku. Některé cukerné alkoholy mohou způsobit plynatost a křeče nebo působit jako projímadlo, když se dostanou do tlustého střeva. Ale erythritol je obecně většinou absorbován dříve, než se dostane do tlustého střeva a je vylučován v nezměněné podobě močí. Do r. 2015 byl v EU povolen pouze do potravin, nikoli do nápojů z důvodu obavy, převážně u dětí a mladistvých, projímavých účinků. Dne 12. února 2015 vydal Evropský úřad pro bezpečnost potravin stanovisko týkající se bezpečnosti použití erythritolu (E 968) jako potravinářské přídatné látky do nápojů. Úřad dospěl k závěru, že nárazová konzumace (jednorázové vypití) erythritolu v nealkoholických nápojích v maximální koncentraci 1,6 % nevyvolává obavy, pokud jde o projímavost.

Bez problémů i pro vaše zuby. Ve většině případů bakterie ve vašich ústech rozkládají běžné cukry a škroby a mění je na kyseliny. To může opotřebovat vaši sklovinu a způsobit kazy. Ale FDA říká, že erythritol je dobrý pro zdraví ústní dutiny, protože zpomaluje růst jednoho typu bakterií a snižuje kyselinu, kterou bakterie produkují.

Vhodné množství erythritolu na váhu

Neexistují oficiální pokyny pro používání erythritolu, ale většina lidí zvládne 1 gram na každý kilogram tělesné hmotnosti denně. Takže pokud vážíte 68 kilo, zvládnete bez problémů 68 gramů erythritolu denně.

Použití erythritolu

Erythritol můžete použít stejným způsobem jako cukr. Je dobré ho zamíchat do nápojů nebo s ním péct. Pamatujte, že jde o náhražku cukru, a ne o skutečný cukr, takže jídla, která pečete, mohou mít jinou chuť nebo konzistenci, než na jakou jste zvyklí.

Xylitol nebo erythritol: Co je lepší?

Xylitol obsahuje 2,4 kalorií na gram, zatímco erythritol obsahuje 0,2 kalorií na gram. Xylitol je ze 100 % sladký jako cukr, erythritol jen ze 70 %. Erythritol má nižší glykemický index než xylitol. Který se jeví jako lepší vám?